søndag den 3. april 2016

En stund i helvedes paradis

En dag i vestlig melankolik gik jeg træt i  butik
Nordens største indkøbscenter hvor alting godt står venter...
Jeg var sulten og søgte føde på en etage alt for øde
Fandt en Pizzamand med ovn og skilt- en med alt blev bestilt
Ventetiden var en time lang, jeg valgte at se mig om gang for gang

Midt i alle stille boder, med udsigt til de låste goder
Stod der sådan en spændende dør, Som jeg aldrig havde set før!
Med overskud på tid og gid fandt jeg døren åbne blid
Indenfor en kæmpe sal støre end en pukkelhval!
Ikke en sjæl, ikke en lyd, blot stilhed fæl og sol fra syd
Lamper midt imellem op og ned, sandstensfarver i evig fred

Endnu en dør magen til før, jeg åbner og ved jeg ikke bør
Endnu et rum støre end godt, fyldt med bade og alt for vådt
men der var tomt og jeg var mørnet, så jeg fandt en plads i hjørnet
Et lille bad kortere end jeg, men sjovt nok sikkert ment for mig
Dog hurtigt blev min glæde kort, da jeg blev forstyret af sådan en lille lort
To faktisk var der i samme stund, ville have mit bad absolut uden grund
Jeg foreslog dem begge en større bad, men høre på mig- om de gad!
Siden deres forældre sikkert betalte, jeg selv et andet bad mig valgte

Jeg sov måske et øjeblik, stod op igen som det er skik
Jeg glemte tiden og gik videre ind ad gange meget lange
længere og længere, men blot på et øjeblik, til et andet sted jeg gik
Luften blev tættere, lugten blev mættere, tobak, Gin, støv og løv?
En ekstravagant stor sal dæmpet belyst, massere af folk, ganske tyst
Fine folk med masker på, med drinks og piber, gulvet sliber
Stille ensom dans i røget rum, alle som en ganske stum

Jeg måtte videre, jeg måtte Ud! det kriblende ubehagelig på min hud
Slidte gange med lysegrønne udviskende streger der i alle retninger peger
Endelig et vindue der er klart... synet er knap så rart
Jeg ser Indkøbscenteret på fremmet land, jeg selv på forkert en afstand

Jeg må tilbage, hurtigt, uset, lade som om alt det her aldrig er sket
Ad gangen med streger, ind i baren jeg drejer, og fare vild. Shit.
Ender på et WC af alle ting der kan ske!
Mit hjerte slår, jeg tager en pause før jeg går
En mand giver bud om at tage skraldet med ud
Jeg har posen med da jeg går afsted, men så pludseligt vender en gæst sig mod mig
Hun taler "er det virkelig dit job?" og jeg smider posen væk fra min krop!
Jeg undskylder mig og peger på manden bag mig der rydder op
Han hvæser gennem sine tænder "var din mund" men hun har allerede vendt sig rundt
Jeg lader hende stå der stum, løber videre og føler mig dum

Jeg går forkert igen på vej til badene hen
Flere gange alt for lange, alt for trange!
Mit ur viser at tiden er gået, sikkert en anden min pizza har fået
To dage har jeg brugt på et par timer- hvad er det for nogen klokker der kimer?
og drømmen er skudt, af alarmen brudt, Fri! endelig fri
Men jeg er trættere end træt, med et hår som krat
Det blev en lang arbejdsdag, og tankens kraft var meget vag.  
   

3 kommentarer :

  1. Digtoplæsning:
    https://soundcloud.com/aksel-i-liljemonde/en-stund-i-helvedets-paradis

    Soundtrack:
    Nordens Største Indkøbscenter
    http://onlinesequencer.net/231132

    Ekstravagant Ubehagelighed
    http://onlinesequencer.net/231159

    SvarSlet
  2. Indsæt dem som links, hvis ikke andet i bunden af digtet

    SvarSlet